Українські писанки - це шедеври мініатюрного живопису, це, передусім, твори мистецтва, а не предмет повсякденного побуту. І перше визнання цього унікального українського мистецтва прийшло від визначного українського антрополога Федора Вовка на III Археологічному з'їзді у Києві в 1874 році.

У своїй доповіді він звернув увагу на важливе значення писанкових узорів при вивченні українського народного орнаменту. Цікавилася писанками Олена Пчілка - мати Лесі Українки. Вона зібрала цілу колекцію і в альбомі "Український народний орнамент" (1876 р.) підкреслила витонченість рослинного орнаменту. Це була праця про писанки Волині.
У 878 році в Києві вийшов перший випуск альбому вишивок, тканин і писанок під назвою "Южно-русский орнамент", автором якого була Пелагея Литвинова. У вступному слові коротко було пояснено воскову техніку розпису і фарби.
У 70-х роках XIX століття виникло зацікавлення писанковим мистецтвом на західних землях України. Польський етнограф Ос-кар Кольберг згадує про першу етнографічну виставку в Коломиї 1882 року, де він був членом виставкового комітету. Тоді було показано понад 800 писанок, він подав їх назви й описав узори.
Цікавились українськими писанками й інші країни Європи. Чеський письменник Франц Ржегоржа закликав в українській пресі присилати писанки для Промислового музею в Празі. У 1894 році на форумі Берлінського товариства антропології, етнології і старовинної історії виступав др. Вайсенберг з Одеси з доповіддю "Южно-русские пасхальньїе яйца".
У 1887 році почалось збирання писанок для музею Катерини Скаржинської в Лубнах на Полтавщині. Була складена програма з 10 пунктів й опублікована в кількох газетах і журналах. Збірка дійшла до близько 3000 писанок. Вирішено було опрацювати їх і надрукувати в альбомі. Перший випуск під заголовком "Опис колекції народних писанок" вийшов у Москві в 1889 році. Вступну статтю написав завідуючий збіркою писанок С.Кульжинський. Найбільший розділ - це каталог 2219 писанок. Кожна з них мала порядкове число, місце походження, рік, назву і від кого одержано. Доповненням були 45 таблиць, на котрих всі писанки були зама льовані. Другий випуск мав вийти в 1900 році, але з невідомих причин не був виданий.
С.Кульжинський у розділі "Про походження писанкового орнаменту писав: "... тільки писанки можуть розказати нам про те, по що мовчить народна пам'ять. Орнаменти і їх географічне поширення є ключем до тої дивної загадки, котру кожної весни задають нам неграмотні жінки і сільські маляри, розписуючи сотні і тисячі різнокольорових писанок взорами, повними глибокого, але давно забутого змісту. Ми не пробуємо відповісти на цю трудну загадку. Ми хочемо лише поділитися з читачами тими першими кроками, котрі ми зробили в тому напрямі з надією, що вони пригодяться дослідникові".
Микола Сумцов, професор-етнограф з Харкова, у 1888 році надрукував у кількох журналах заклик і програму з 8 пунктів про збирання інформації про писанки. Отримав понад 250 писанок з 8 губерній, опрацював матеріал і в 1891 році видав його під заголовком "писанки". Жодних малюнків писанок там не було. Свою збірку М.Сумцов передав до музею Харківського університету і дуже хотів, "... щоб наша інтелігенція і люди науки звернули увагу на вигасаючий звичай виготовлення писанок. Зібрали те, що ще можна зібрати і продовжили мою працю на основі нового матеріалу".
Польські дослідники Вольський і Довугід на заклик збирати писанки й інформацію про них під кінець 1890 року одержали 2800 писанок і 220 відповідей. З українських земель вони отримали більше, ніж з польських - 23 повіти з Волинської, Подільської і Херсонської губерній. Планували опрацювати цей матеріал і видати монографію, яка на жаль, не вийшла. Що сталось, не відомо.
На переломі ХІХ-ХХ століть широке зацікавлення писанками було і в Східній Галичині. Шкільний інспектор Броніслав Сокальський, описуючи Сокальський повіт, багато уваги приділив Великодню і писанкам. Другим дослідником був Францішек Крчек (чех), який у 1898 році видав у Львові "Писанки Галіції". Український історик Мирон Кордуба, опрацювавши власні польові досліди і музейні збірки у Львові, видав книгу "Писанки на Галицькій Волині" (1899 р.). Найбільше уваги приділено писанковому орнаменту.
У 1904 році у Львові вийшла монументальна праця В.Шухевича "Гуцульщина", де є розділ про писанки з поданням місцевих звичаїв. Сюди долучені таблиці зі схемами 36 писанок і назвами, дві таблиці з 18 писанками у кольорах.
Великою подією була Кустарно-Промислова виставка, яку організував на початку XX століття у Києві український археолог, знавець і любитель писанок М.Біляшівський. Це була виставка народного мистецтва, в тому числі і писанок, яких було показано аж 6000!
У 1925 році вийшла книга археолога В.Щербаківського "Основні елементи орнаментації українських писанок і їхнє походження", в якій автор доводив винятковість стилю писанкового орнаменту від орнаментів, що зустрічаються в різьбі по дереву, вишивках, килимах, кераміці. Через 2 роки у Харкові була надрукована розвідка професора С.Таранущенка "Українські писанки як пам'ятка народного малярства".
На західно-українських землях, що належали Польщі, дослідження писанкового орнаменту проводила Ірина Гургула. її нариси друкувалися в жіночому журналі "Нова хата" у 20-х роках XX століття, а праця "Писанки Східної Галичини і Буковини в збірці Національного музею у Львові" вийшла у 1929 році.
Писанкової теми торкалися мистецтвознавець Д.Горняткевич, М.Скорик ("Бойківські писанки"), який у 40-х роках XX століття був працівником Інституту мистецтвознавства, фольклору та етнографії у Львові. Архітектор В.Сіцинський (син подільського історика Ю.Сіцинського) у воєнні роки видав у Лейпцигу альбом "Українське ужиткове мистецтво, в якому було 3 таблиці писанкових узорів з різних регіонів України. Разом 88 узорів. Цей альбом був джерелом, яким могли користуватися писанкарі в діаспорі.
У 1969 році в Києві вийшов альбом Бреста Біняшевського "Українські писанки". З 60-х років час від часу друкувалися розвідки про писанки в журналі "Народна творчість та етнографія".
А що відомо про подільську писанку? Цікаві записи залишили нам Ю.Сіцинський, К.Широцький, О.Воропай. В описі писанок Лубенського музею КСкаржинської найшир-ше було представлене Поділля - 770 взірців з 2219. Подільський історик, археолог, етнограф Ю.Сіцинський був активним збирачем старожитностей. Завдяки йому 1890 року в Кам'янці-Подільському було створено музей "Древнехранилище Подольского епархи-ального комитета", який він очолював до 1922 року. Тут зберігалося 550 зразків писанок. Відомо, що кожна писанка має свою символіку. На Східному Поділлі їм притаманна червоно-чорна гама кольорів, писанки ж Західного Поділля відрізняються своєрідністю малюнків. Переважають тут солярні, космічні символи: "берегиня", "княгиня", "круторога", "зірчаста".
Дуже цікавою є стаття подільського мистецтвознавця К.Широцького "Риси античного та давньохристиянського живопису на українських писанках", надрукована в 1909 році ("Православная Подолия", № 15-18), в якій він демонструє широке і вільне тлумачення понять "вплив" і "подібність", аналізує сюжети по групах, вводить у науковий обіг народну термінологію. Це один з найповніших описів, поширених в українському писан-карстві орнаментальних мотивів, обминути які не має права жоден з дослідників даної теми.
Краєзнавець, етнограф і музеєзнавець Поділля У.Зборовський у 1902 році писав: "По красоте и оригинальности и по богатству мотивов первое место занимают южно-русские писанки, й между ними особенно подольские..." (Подольские епархиальньїе ведомости» № 15, ст. «Кое-что о писанках»).
Відома стаття Ю.Сіцинського "Пасхальньіе писанки» («Подольские епархиальные ведомости», 1899, № 15), в якій автор розповідає про обряди і повір'я при виготовленні писанок подолянами, про орнаментацію писанок, зазначає, що кольори на них часто створюють незвичайну красу, а археологи навіть бачать подібність розписаних пасхальних яєць з давньовізантійськими, що зустрічаються в розписах храмів, у заставках старих рукописів.
Звертає увагу на писанки і А.Зарембовський - український і російський етнограф, який у 20-і роки XX століття за завданням російського етнографічного відділу у Ленінграді брав участь в експедиції по вивченню побуту, народного мистецтва на Поділлі. Його невелика праця під назвою "Народное искусство подольских украинцев" була видрукувана в 1928 році.
Не перевелися на Поділлі талановиті люди і сьогодні, не перевелися справжні носії української культури. Розписує і досліджує подільську писанку В.Іллінський. Він видав невеличку книжечку "Українська писанка" (Хмельницький, 1992 р.), в якій простежується не лише історія писанкарства в Україні, але й способи розписування великодніх яєць, зразки традиційних візерунків.
З 1995 року досліджує, відроджує та пропагує подільську писанку колись викладач, а нині - директор Кам'янець-Подільської художньої школи Т. Щербина. Вона використовує традиційну орнаментику, створює авторські варіанти.
Дряпанки - це рідкісний вид писанки, древніший за розписування воском. Це зафарбоване в один колір куряче яйце, на якому видряпано певний узор.
Взагалі писанки - явище глибоко національне, воно є вираженням поетичного світогляду українців, їхньої високої духовності, філософського сприймання дійсності, оптимістичного світобачення і... безмежної творчої уяви. "Писанка - це неповторне багатство... Його треба берегти, як безцінний скарб. Нам слід пишатися ним перед усім світом!" (О.Довженко).
_ _ _ _ _
Ключові слова: українські традиції, звичаї, Традиції та звичаї, Українські, культура.